Ofte stillede spørgsmål

 

På denne side finder du nogle af de spørgsmål som jeg oftest får stillet. Skulle du have problemer med et eller andet du ikke finder et svar på her, er du velkommen til at sende en mail til mig på ml@vhfskolen.dk med dit spørgsmål eller dit problem.

Jeg har planlagt en tur på de Tyske og Hollandske floder. Skal jeg kunne udsende ATIS informationer som dansk skib? Og hvor får jeg et nummer?

Ja, selv om du er et dansk skib, og vi ikke i Danmark anvender ATIS, så skal du kunne udsende dette i udlandet på de indre vandveje. Du kan læse mere om ATIS her

Jeg har købt en båd, og vil gerne montere en VHF radio i den. Må jeg det?

Ja, som lystsejler må du gerne montere en godkendt VHF radio i din båd. Men – du skal have lov til
at bruge den, du skal have et kaldesignalbevis og et MMSI nr.! Hermed bliver du en skibsradiostation.

Og det nytter jo ikke bare at have radioen i båden – du skal også have styr på hhv. hvordan den fungerer og hvilke regler og procedurer der gælder for radiokommunikation til søs.

Du skal have et lovpligtigt radiocertifikat – et SRC eller ROC certifikat.

Hvor kan jeg tage et Certifikat? Og hvor svært er det?

Som minimum skal du have et SRC certifikat – et ”Short Range Certificat”. Det er lovpligtigt!

VHF Skolen kan hjælpe dig med dette certifikat, enten som et personligt kursus over ca. 12 timer, eller med fjernundervisning via din computer, hvor du selv bestemmer farten. En særdeles velfungerende kursusform.

Vi skal ikke gøre det sværere end nødvendigt, og VHF skolens kurser er planlagt så du løbende lærer tingene emne for emne på en god og struktureret facon.

På vore personlige kurser skal du regne med lidt hjemmearbejde, men det er overskueligt.

På vore fjernkurser bestemmer du selv hvor hurtigt du vil gå frem, og du har hele tiden hjælp fra din
lærer, som gennemgår dine opgaver og kommer med gode råd.

Dette er en særdeles velfungerende kursusform, og det kræver ikke at du er pc - ekspert. Hvis blot du har en mailadresse og adgang til Internettet, kan du komme i gang omgående.

Vi har elever der tager et certifikat på 2 - 3 dage, men et almindeligt tidsforbrug er på et fjernkursus er 2 – 8 uger afhængig af hvor flittig du er.

Hvad indeholder et SRC kursus? Og hvad lærer jeg?

På et SRC kursus lærer du alt om de grundlæggende principper når det gælder radio. Du lærer om
opkaldsprocedurer, kanalvalg, nødkommunikation, samt om alternative alarmeringskilder som Sart
og Epirb. Ligeledes lærer du om Navtex systemet og bådens strøm.

Du lærer om VHF kommunikation, samt om DSC systemet, som er nutidens opkaldssystem i VHF
regi. Ikke mindst når det gælder sikkerhed er DSC en vigtig del af bådens udstyr.

Et SRC kursus drejer sig om teoretisk viden, hvor du bliver dus med systemets muligheder, samt
med reglerne for kommunikation til søs. Du får samtidig demonstreret en VHF / DSC radio. Dette
sker på vore fjernkurser via en CD rom.

Et SRC kursus indeholder ikke praktisk anvendelse af udstyret, men gør dig fortrolig med den
teoretiske brug af din radio.

Vil du have praktisk undervisning skal du vælge et ROC kursus i stedet. Dette er et udvidet SRC Kursus, hvor du 100 % lærer praktisk brug af alt udstyret.

Du har evt. også mulighed for at deltage en aften på et kursus i praktisk brug af udstyret.

Et SRC kursus afsluttes med en skriftlig prøve hos Søfartsstyrelsen.

Hvad indeholder et ROC kursus? Og hvad lærer jeg?

Et ROC kursus er et udvidet SRC kursus, hvor du ud over pensum til SRC lærer at anvende din
radio ”live”.

Du lærer at kalde op og modtage opkald på såvel VHF som DSC, og der er diverse funktionsdygtigt udstyr til rådighed. Dette både når dette gælder VHF, DSC, Navtex, Sart og Epirb.

Der undervises med flere forskellige radiomodeller.
Du lærer samtidig korrekt udsendelse af diverse meldinger på Engelsk.

Et ROC kursus kan kun tages med personlig undervisning, og vi kører med max. 10 elever på et hold.

Kurset indeholder ca. 25 undervisningstimer, og afsluttes med en mundtlig/praktisk prøve den
sidste undervisningsdag.

Teorien (SRC) kan evt. tages via et fjernkursus over nettet, så der kun behøves 2 dages fremmøde.

Bemærk, at ROC pr. 1. september 2011 er udvidet med IAMSAR pensum, så det opfylder de Internationale krav i STCW kovnentionen. Dette gælder også LRC og GOC.

Det er værd at nævne, at ROC prøven er indbefattet i kursusgebyret, i modsætning til en SRC prøve, hvor du skal afregne et prøvegebyr med Søfartsstyrelsen på 503.- kr. (prisreguleret pr. 1. januar 2014)

Dette udjævner differencen på kursusprisen betydeligt!
Kontakt os for yderligere oplysninger om vore ROC kurser.

Mit certfikat er bortkommet - kan jeg få udstedt et nyt?

Hvis du har mistet dit certfikat, kan du få udstedt et nyt ved at henvende dig til Søfartsstyrelsen.

Pris for dette er 82 kr. pr. 1. januar 2014.

Kan VHF Skolen arrangere kurser i vores sejlklub, dykkerklub eller firma?

Ja, VHF Skolen afholder såvel SRC som ROC kurser overalt i Danmark. Ligeledes arrangeres ROC
kurser i Sverige.

Vi arrangerer weekendkurser, dagkurser eller aftenkurser efter aftale.

Kontakt os for tilbud og info.

Kan jeg opgradere mit SRC certifikat til ROC?

Hvis du allerede har et SRC certifikat, men gerne vil have den praktiske del med, så arrangerer vi
kurser efter behov mht. dette.

Her skal du regne med 2 dages undervisning hos os, med prøveaflæggelse den 3. dag

Kontakt os for tilbud og info og se hjemmesiden under ROC kurser. Vi arrangerer gerne specialkurser.

Hvor og hvordan får jeg et kaldesignalbevis, og dermed et kaldesignal og et MMSI nr?

Du skal ansøge Søfartsstyrelsen om et kaldesignalbevis på en særlig blanket. Hvis du er elev hos VHF Skolen vil denne blive udleveret på kurset, og vi klarer ansøgningen.

Du kan også hente den via vor hjemmeside. Prisen for dette er 720.- kr. som skal betales til Søfartsstyrelsen.

Prisreguleret pr. 1. Januar 2014

Din tilladelse er så gældende resten af dit liv, eller så længe du har din båd.

Køber du ny båd, skal du have en ny tilladelse, med mindre du kalder den ved samme navn.

Hent ansøgning om MMSI nr. / kaldsignal her

Jeg har i forvejen et kaldesignal, men ingen MMSI nr. Kan jeg få det?

Ja, du skal blot kontakte Søfartsstyrelsen. Her vil du få opgivet dit MMSI nr.

Der er ingen udgift forbundet med dette.

Hvad er forskellen på VHF og DSC?

En DSC radio er en helt almindelig VHF radio – den kan blot noget mere!

DSC står for ”Digital Selective Call”, og med dette system kan du kalde en specifik radiostation direkte ved hjælp af et nummer – et MMSI nr. (Maritime Mobile Service Identity Number).

Ikke mindst er en DSC radio forsynet med en alarmknap – en Distress funktion.

Hvis du i en nødsituation aktiverer denne knap, kan du udsende en digital meddelelse til alle skibe om at du er i nød, tidspunkt, hvor du er, hvem du er, og evt. hvad der er sket.

DSC systemet indeholder et væld af muligheder, og er i dag en vigtig del af skibenes sikkerhedsudstyr.

For erhvervsskibe er det lovpligtigt at have DSC.

Selve radiokommunikationen foregår som det altid har gjort på en VHF arbejdskanal.

Lytter Lyngby Radio ikke længere på kanal 16?

Jo, kystradiostationer, herunder Lyngby Radio, aflytter stadig kanal 16, men det sker på frivillig
basis. Planen er, at alle opkald skal ske via DSC systemet.

I DSC systemet afgiver radioen en tone hvis der er opkald, man kan sige at den ”ringer” når nogen
vil i kontakt med dig.

Hermed er det ikke længere nødvendigt at aflytte kanalerne, man får automatisk besked når der er radiotrafik. Og man kan se på radioens display hvem der kalder, samt om det er et rutinekald, et sikkerhedskald, eller måske et Ilkald eller en nødalarm.
Den kaldtes MMSI nr. vil sammen med arten af kaldet og valg af arbejdskanal stå i displayet.

Drejer det sig om et rutinekald skal du nu blot kvittere, så skifter radioen automatisk til den foreslåede arbejdskanal.

Vær her opmærksom på, at når dette gælder nød, Il og sikkerhed er reglerne anderledes.

Du har også mulighed for via dit DSC system at kalde en telefon i land direkte.

Må man bruge en VHF radio med DSC når man har et gammelt VHF certifikat?

Hvis du har et ældre VHF certifikat betyder det, at du ikke har gennemgået det obligatoriske pensum for at du må anvende en DSC radio ! Dit certifikat skal hedde et ”SRC eller ROC certifikat”.

Det er i dag ikke længere muligt at tage det gamle VHF certifikat, da pensum er blevet kraftigt udvidet i forhold til tidligere.

Jeg har købt en brugt båd hvor der er monteret en VHF / DSC radio. Kan jeg udskifte radioens MMSI nr. med mit eget nr?

Hvis du har købt en brugt DSC radio hvori der ligger et indprogrammeret MMSI nr. skal du have dette nummer udskiftet. Det kan du ikke selv gøre, men skal have hjælp af en tekniker. Evt. skal din radio sendes til fabrikken.

Kan jeg selv lægge mit MMSI nr. ind i radioen?

Det er som regel meget enkelt at indprogrammere et MMSI nr. Du skal blot indtaste nummeret, og bekræfte denne indtastning en gang mere. Det burde være beskrevet i din brugsanvisning for radioen, men har du problemer med dette så kan du kontakte fabrikanten.

Køber du en radio hos VHF Skolen indprogramerer vi dit MMSI nr. uden beregning.

Er det nødvendigt at koble en GPS til min nye DSC radio?

Din DSC radio fungerer fint uden GPS tilkoblet. Men – af sikkerhedsmæssige grunde er det eneste rigtige at have GPS`en tilsluttet.

Hermed opdateres din position automatisk flere gange i minuttet, og det er vigtigt, da det jo er den
sidst indprogrammerede position du udsender hvis noget går galt, og du udsender en nødalarm.

Du har mulighed for manuelt at indtaste din position i systemet, men det kan ikke anbefales.

Hvad nu hvis den er en time gammel, og du udsender en alarm? Så afgiver du en forkert position!

Skal vi lige tage med, at for erhverv gælder det at her er det lovpligtigt at tilslutte GPS.

Hvordan kobler jeg min GPS og min DSC radio sammen, så positionen altid bliver opdateret automatisk? Og er det overhovedet noget jeg selv kan gøre?

Såfremt du har en håndbog over såvel din radio som din GPS er det såre enkelt at forbinde disse 2
instrumenter med hinanden.

Begge kabler indeholder 4 eller 5 ledninger. 2 til strøm, evt. 1 til jord, og 2 såkaldte NMEA forbindelser.

Se i håndbogen hvilken farve disse 2 ledninger har. Nu skal du blot koble ledningerne sammen. Det er de samme ledninger du bruger hvis du har en selvstyrer /
rorpilot.

Har du i forvejen forbundet ledningerne til denne, skal du blot sætte en fordelerboks på.

Jeg skal til udlandet på ferie, og påtænker at leje en båd nogle dage. Hvilke krav stilles der for at man kan og må gøre dette?

Så godt som alle der udlejer både har som et minimumskrav at man skal være i besiddelse af et blåt
sejlercertifikat (duelighedsbevis) samt et SRC certifikat.

Hvis du vil leje en sejlbåd skal du også regne med at der i mange lande vil blive stillet krav om min. Yachtskipper 3 bevis.

Ud over det er det meget vigtigt at du sætter dig grundigt ind i om der i det pågældende land er specielle regler for sejlads. Måske er det også et krav at du har et kanalbevis.

Kan VHF Skolen tilbyde andre kurser end Radiokurser?

Ja, vi kan også tilbyde navigationskurser, yachtskipperkurser samt speeedbådskurser. Her samarbejder vi med gode kollegaer over hele landet. Kontakt os for nærmere info og priser. Vi kan også tilbyde at arrangere holdundervisning for klubber, formaer m.m.

Jeg skal på ferietur til udlandet, bl.a. Kroatien, hvor jeg kommer til at besejle Adriaterhavet. Hvor finder jeg ud af hvilke kanaler skal jeg bruge hvis jeg her skal i forbindelse med en kystradiostation, på hvilke kanaler bliver der udsendt vejrmelding og navigationsadvarsler, og hvad navnet er på kystradiostationerne?

Når man skal på sejlads i udlandet skal man altid inden man sejler ud undersøge hvilke radiofrekvenser der anvendes i det pågældende sejladsområde.

Ligeledes skal man undersøge i hvilket havområde man kommer til at befinde sig. ( A 1 – A 2 – osv. ) Det har jo afgørende betydning for radiokommunikationen med land!

Du kan finde oplysning om alverdens kystradiostationer inkl. Frekvenser og arbejdskanaler m.m. i bogen ” List of coast stations”.

Har du et specifikt sejladsområde du ønsker oplysning om er du også velkommen til at sende en mail til mig på ml@vhfskolen.dk. Så skal jeg hjælpe dig med de konkrete oplysninger.

Hvad skal jeg have af udstyr hvis jeg vil ud på ”de store have”? Rækker min VHF?

Hvis du planlægger en langturssejlads og dermed kommer ud på de større have, så kan du ikke
forvente at din VHF / DSC radio rækker.

Nu skal du over i MF og HF båndet i stedet, hvor der (næsten) er global dækning.

Du kan også vælge at installere Satellitudstyr om bord. Det vil i så fald være radioudstyr under Inmarsat.

Men husk: Her skal du have et større certifikat!

Hvad skal jeg have af certifikat for at anvende MF – HF og Satellit?

For at anvende MF og HF skal du mindst have et LRC certifikat – et ”Long Range Certificat”.

Dette kræver ca. 14 dages undervisning.

Med LRC må du anvende MF og HF samt Inmarsat C.

Du kan også tage et GOC certifikat – et ”General Operator Certificat”.

Med dette må du anvende alle former for kommunikationsmidler, inkl. VHF, HF, MF, DSC,
Inmarsat A og C samt HF telex. Dette er det ”professionelle” certifikat.

Her skal du afsætte 2 hele uger til kurset.

Også med disse kurser kan VHF Skolen hjælpe dig. Vi samarbejder med Skagen Skipperskole, og
er gerne behjælpelig med at arrangere kurser. Vi gør dig klar på vor skole i Ballerup, så du kun behøver få dages undervisnig i Skagen.

Fandt du hvad du søgte? Fik du svar på dit spørgsmål?

Forhåbentligt ja, men hvis ikke, så er du velkommen til at sende en mail til mig på ml@vhfskolen.dk eller kontakte mig på tlf. 21 27 63 52.

Har du spøgsmål du søger svar på?

   kontaktml@vhfskolen.dk

 


En VHF / DSC giver dig større sikkerhed – Større sikkerhed giver dig plads til større sejlerglæde.

 

Hent brochuren "Om VHF / DSC" samt andre brochurer fra Søsportens Sikkerhedsråd her.

VHF Skolens kursuskalender

Oversigt over Lyngby Radio's arbejdskanaler

Besøg vor Internetbutik   

IC-M 400 BB

Blackbox med håndsæt



FM 4721

Læs mere her

                         

 

Vi har kurser via Internettet - med eller uden lærer. Se mere her

Personlige kurser over alt i Danmark.

Se kursuskalender

Sailor 6215 VHF / DSC

Specialpris: Kun 4.995 kr.

Håndholdte VHF - flyder i vand

IC M 25: 1.495 kr.   IC M 35: 1.695 kr.


Vi fører alt i maritime produkter

 

VHF Skolen tilbyder også

navigations - og duelighedskurser.

Vi forhandler alle kvalitetsprodukter fra Furuno, og tilbyder gerne

specialløsninger til erhvervssektoren.

Se vore gode tilbud her

 

Signal fra SART

 

Kort over Navtexstationer

 

Kort over havområder i Nordvesteuropa.

 

 

MOB SART / AIS

 

 

Billeder fra AIS overvågning

 

Et af vore specialer er fjernkurser via Internet - med eller uden lærer

Icom IC M 93 D

VHF/DSC radio med GPS

Kun: 2.995 kr.

 

Furuno RO 5600 VFHF radio

med blue tooth Kun: 1.995 kr.

Float Free EPIRB

IC M 423 G

VHF radio med DSC og integreret GPS

Ekstra håndsæt kan tilsluttes

Særtilbud: Kun 2.495 kr.

Inmarsat satellitkommunikation

Mange løsninger - fra de store

GMDSS erhvervssystemer til lystsejlerudgaven. Her

World-Wide dækkende satellittelefoni

til fornuftig pris. Her

Vi formidler også taletid eller abaonnement

Cospass Sarsat

Vi fører kommunikationsudstyr til såvel  maritim brug som til jagt og flyradioer.

Stort udvalg i satellittelefoni.

Besøg vor netshop, her finder du alle vore gode tilbud.

www.vhfshoppen.dk